vineri, 15 februarie 2013

Eu şi biblioteca din Checea - o comună din judeţul Timiş ... în ROMÂNIA!





După revoluţia  din 1989 - o revoltă a noastră, a  românilor, atunci când am ieşit în stradă şi ne-am „revendicat” libertatea  cuvântului, libertatea cuvântului spus, a cuvântului  scris, atunci când am cerut ceea ce ne-a fost interzis ani de zile, atunci după revoluţie, în 1990, bibliotecile comunale au redevenit accesibile celor pentru care au fost create, adică locuitorilor satelor româneşti,  care au rămas la un moment dat izolaţi, rupţi de realitate, fără surse de informaţie, însetaţi de  cunoaştere şi informare, celor cărora partidul aflat atunci  la guvernământ  - adică partidul comunist, le-a oferit doar informaţia pe care  considera că ar trebui să o ştie românul: că România şi românii o duceau bine, că totul era înfloritor în ţara noastră şi alte  minciuni  pe care le auzeai la Televiziunea Română din acea vreme, singurul program pe care îl puteai vedea două ore pe zi, iar din ziarul local „Drapelul Roşu”, sau cel naţional „Scânteia” aflai aceleaşi minciuni cusute cu aţă roşie. Ba aveai şi radioul, cu unul sau două posturi de Bucureşti, cu aceleaşi mesaje ale partidului de la putere. Dacă aveai curaj, ascultai  postul de radio Europa Liberă, ca să şti cât de cât ce se mai întâmplă în lume şi în România. Dar.. riscai să fi căutat de securitate. La ţară, bibliotecile erau  închise  sau desfiinţate.
1990 a fost anul când am devenit bibliotecar la Biblioteca Comunală din Cenei. Cenei, este comuna de care a aparţinut Checea - satul  meu natal. În 14 ani, la Cenei am reuşit să reinventariez fondul  de carte pe care l-am găsit acolo, răvăşit şi fără registre de inventar, am organizat acţiuni şi simpozioane în limita condiţiilor care existau. Am fost ajutată de Biblioteca Judeţeană Timiş, de doi oameni minunaţi pe care trebuie să-i amintesc: dl. Zoran şi dna. Ana Iovanovici. M-au iniţiat în cele ale biblioteconomiei, iar trei ani consecutiv, am mers la Buşteni, unde am urmat o şcoală postliceală de biblioteconomie şi un curs, alături de alţi noi bibliotecari din Timiş şi din ţară.
Din anul 2004, satul meu natal Checea, a redevenit  comună.  Din 2004, există şi Biblioteca Comunală Checea, prin Hotărârea Consiliului Local de atunci. Bineînţeles că ... mi-am dorit să vin  în Checea, „acasă”.  M-am bucurat că pot fi eu cea care pune „piatra de temelie” acestei biblioteci. Cu paşi mici  dar cerţi, din 2004 şi până azi, s-au adunat în rafturi 9462 de cărţi.  Primul donator  de carte a fost Biblioteca Judeţeană Timiş. Cu  606  cărţi. Apoi am afişat anunţuri cu titlul „Cine donează o carte pentru Biblioteca Checea”  şi pot spune că mulţi , chiar foarte mulţi donatori de carte au venit şi cu bucurie au făcut donaţiile care în prezent  reprezintă cca 70% din fondul total de carte al bibliotecii. Anual şi din bugetul local sunt cumpărate cărţi pentru bibliotecă, conform Legii 334/2002, Legea bibliotecilor.
Prin Agenda Culturală a Judeţului Timiş - finanţată de Consiliul Judeţean, dar şi de Consiliul Local,  propun în fiecare an mici proiecte culturale -  acţiuni culturale, pe care le pot desfăşura în bibliotecă, sau în colaborare cu Şcoala Gimnazială  din Checea, iar prin aceste acţiuni se  îmbogăţeşte şi  fondul de carte al bibliotecii, iar participanţii la acţiuni pot fi premiaţi cu cărţi -  la tema acţiunilor - simpozioane, mese rotunde, aniversări sau  comemorări  ale diverselor personalităţi -  scriitori,  poeţi, compozitori, pictori, etc.
Programul BIBLIONET,  lansat şi finanţat de Fundaţia Bill & Melinda Gates  în România, ne-a îmbogăţit biblioteca  cu echipament modern de informatică din  anul 2012.  Calculatoare cu acces la internet, scaner, imprimantă, care sunt la dispoziţia utilizatorilor. Biblioteca Judeţeană Timiş, iar  aici trebuie să o menţionez pe d-na Nicoleta Vasi – un om deosebit şi  un bun prieten, ne-a sprijinit ca să putem intra în acest program. Prin bunăvoinţa Consiliului Local Checea, care a aprobat cerinţele pentru   instalarea BIBLIONETULUI  în Checea, adică abonamentul lunar pentru internet, instalaţia electrică potrivită, asigurarea echipamentului, acum  cei care nu deţin acasă calculatoare,  internet, pot  găsi  informaţiile de care au nevoie, aici  în bibliotecă,  pot comunica  cu oricine doresc,  pot învăţa noţiuni  de operare pe calculatoare, dar pot şi socializa, biblioteca devenind un loc plăcut pentru socializare,  mai ales  pentru tineri,  pentru copii.
                                                                                                                                                          Birdean Daniela Maria - bibliotecar

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu